torsdag 27. september 2007

Nytt i dag, gammelt i morgen.

Det nytter ikke å dypfryse informasjon eller konservere den på annen måte for at den skal holde seg frisk og ny. Det som er nytt i dag kan være gammelt og ubrukelig i morgen.
Noen snakker om lærerløse klasserom, andre om elever som ikke har skolebøker, atter andre jobber for at elevene ikke skal trenge lærebøker i det hele tatt. Du finner det trenger når du trenger det. På nettet! Det høres nesten ut som et reklameinnslag til P4, men det var ikke på P4 jeg hørte det. Det var i P1s morgensending rett før jeg drog til skolen en dag.
I dag sliter mange skoler med å skaffe gode lærebøker. Ved oppstart er ikke nødvendig materiell på plass. Tre uker senere er bøkene ennå ikke kommet. Hvorfor det? Jeg vet ikke. Hva gjør lærerne i denne situasjonen? Det vet jeg heller ikke. Kanskje de bruker nettet? Ja, kanskje de rett og slett viser til de nettbaserte læremidlene som tross alt fins hele tiden, i alle fall så lenge det er strøm, mens de venter og venter.
Da jeg kom på jobb den dagen var det et område jeg ville se på. Hva hadde de i skapene i klasserommene på skolen jeg jobbet? Noen skap var tomme! Andre var låste, men noen var åpne og der var det stuet inn utrangerte kassettspillere, noen få kladdebøker, leksebøker, glosebøker og kritt.
Datamaskinene var et annet sted, heldigvis, for denne skolen har datamaskiner til elevene og de liker å jobbe med dem.
Statsminister Jens Stoltenberg åpnet Nasjonal digital læringsarena den 26. september 2007. Hvis ikke lærebøkene kommer, er nettet løsningen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Etter min mening kan internett være et nyttig supplement til læreboka men ikke et fullgodt alternativ. Utviklingen av digitale læremidler er jo en varm potet om dagen, bl.a. gjennom NDLA (nasjonal digital læringsarena) som ble åpnet av den samme Jens her om dagen: http://fag.utdanning.no/

Anonym sa...

Hei igjen!
Jeg leste nok ikke innlegget ditt helt ned før jeg la inn kommentar og kom til å gjenta punchline`en din:)Det gjenstår bare å se om de klarer å publisere til rett tid. Den skulle vært lansert 1. sept.