torsdag 27. september 2007

Hva gjør du?

Kjenner du deg igjen i dette? En elev rekker opp hånda og du blir bedt om å hjelpe til med noe i Powerpoint og rusler til pulten. Der finner du raskt ut at eleven har kjelket det hele så til, at du ikke kjenner deg igjen i programmet en gang. Det verste er at eleven har mistet det han hadde laget. Tilsynelatende har en hel times arbeid gått tapt. Det bare fordampet fra pc’en.
Men du er lærer, ikke sant, så da skal du bare vite hvordan floken skal løses, ferdig med det. Slik er det med den saken, eller?
Etter å ha prøvd noen triks, for å redde eleven, og deg selv ut av klemma, finner du fremdeles ikke løsningen, og du har fått grublerynker mellom øynene. Summingen i klassen øker, flere har kjørt seg fast og må ha hjelp, snart til det ene, snart til det andre. Du leter etter noe (les; løsningen på problemet), men det er så forb@ &#Y? vanskelig å finne den akkurat nå.
Da rekker ”Lille Per” opp hånda, og du tenker - enda en som trenger min hjelp, men det er ikke det ”Lille Per” vil. Han vil tvert i mot tilby deg hjelp. Ikke sant? Det kan han gjøre fordi han vet hva som er galt og vet hvordan man skal ordne denne typen feil og det er slik fordi han har erfaring med dette programmet.
Hva gjør du? Lar ”Lille Per” være ubetalt IKT – konsulent resten av timen, eller kaster deg på gulvet, hyler, river deg i håret og skriker i digital harme over dine manglende kunnskaper, mens klassen stirrer lamslått på det hele?
Jeg har oppdaget at det nesten i alle klasser er en smarting, en som kan redde fra en liten katastrofe som denne. Hun eller han er en helt og fortjener ros, selv om jeg som lærer følte at jeg burde klart dette og vist at jeg kunne lede dette arbeidet bedre. Noen ligger alltid foran andre, til og med foran lærerne.

3 kommentarer:

Grete sa...

Nå lo jeg godt. Du beskriver situasjonen på en morsom måte. Det er klart at også innenfor bruken av digitale hjelpemidler så må disse små heltene få sin anerkjennelse. På andre arenaer (fag) i skolen gjelder jo dette. Så hvorfor ikke her? Er det fordi at lærerstanden generelt sett er noe svak innen bruk av IKT? Vi er ikke alltid de flinkeste slik vi er vant til i de fagen vi underviser i. Skumle greier! Vi må nok innse at det ikke alltid lønner seg å tilstrebe "orakel"-statusen.

Simen sa...

Du skriver morsomt om en situasjon mange nok kjenner seg igjen i. Selv har jeg flere erfaringer med elever som er svake på mange områder, gjerne har store datakunnskaper. Det er jo en flott ting og en glimrende anledning til å kunne gi disse anerkjennelse.

Lisa Elena sa...

Vi må bare bruke de ressursene vi har, selv om det betyr at man må få hjelp fra elever i klassen.

Noe man kan lære elevene, og gjøre til en vane, er å LAGRE OFTE. Har mange ganger kommet opp i denne floka selv, der jeg plutselig er laangt ut på landet, og ikke aner hvordan jeg skal ro meg tilbake.... Derfor har jeg erfart at det er lurt å lagre ofte :-)Da kan man bare la være å lagre det siste "klusset" man har gjort, for så å gå tilbake til det tidspunktet hvor alt gikk bra. Det kan også være lurt å lagre flere eksemplarer underveis,så er man helt sikker på å ikke miste noe...