søndag 30. september 2007

Didaktiske refleksjoner

Hvem tviler vel på at datamaskinen er kommet for å bli? I alle fall ikke jeg. Så langt har den revolusjonert skriveprosessen samtidig som den har et stort kommunikasjonspotensiale. Hvilken plass den skal ha i undervisningen, er delvis bestemt av planer og styringsdokumenter, delvis er det opp til lærerne selv å bestemme og definere bruksområdene.
Læreplanen har formulert helt spesifikt noen områder for bruk på hvert trinn, som skal sikre at alle elever får like muligheter til å mestre selve bruken av en datamaskin, men læreplanen setter ingen grense for hvor mye en kan gjøre bruk av dette verktøyet.
Hvor skal man plassere datamaskinene for at læringsutbyttet skal bli maksimalt? Her kom jeg til å tenke på hvordan datarommene på Høgskolen er innrettet. Det sentrale bordet i midten er sammensatt av flere bord/pulter og godt egnet for å jobbe med skriftlige arbeider og lignende. Langs veggene i rommet står datamaskinene.
Denne oppstillingen passer kanskje best for ungdom/voksne, mens det for de som er i en begynnerfase med data kan ha nytte av at maskinene er plassert slik at de kan jobbe parvis. Å jobbe to og to gir bedre læringsutbytte noen ganger, mens det i andre sammenhenger handler om å øve ferdigheter på tastatur eller bli flink i for eksempel Powerpoint. Da kan det være greit å sitte alene.
Å ha tilgang til Internett behøver ikke bety at elevene har fulle rettigheter. Er det noen åpenbare fordeler ved å la elevene surfe på nettet i småskolen og mellomtrinnet? Elever i småskolen vil kunne ha glede av å bruke e-post fordi dette er en kommunikasjonsmåte alle snakker om og svært mange bruker.
Kanskje det kunne være aktuelt på mellomtrinnet i forbindelse med en helt spesiell oppgave knyttet til bestemte nettsider-.
www.KIDlink.org er en internasjonal organisasjon som tilbyr elever fra hele verden å delta i pedagogisk tilrettelagte prosjekt. Organisasjonen fins også i Norge.
Elever må lære å søke informasjon der det er enklest å få tak i den. På ungdomstrinnet er det særlig i forbindelse med prosjektarbeid det kan være fint å bruke Internett, men jeg mener det vil være en fordel om vi som lærere på forhånd har en liste eller oversikt over sider som elevene kan søke i.
Det er uansett kunnskapen og ikke verktøyet som må være hovedsaken i all læring. Informasjon kan overføres, men kunnskap må skapes av den enkelte elev.

1 kommentar:

Thomas sa...

God refleksjon rundt bruk av IKT i skolen.