torsdag 27. september 2007

Er du oppdatert?

Digital utvikling går raskt. Jeg tenker på den delen av dette som går ut på å fremskaffe smarte løsninger, smartere løsninger og enda smartere løsninger. Vi ser det hver dag i annonser for utstyr som skal være til hjelp i en hektisk digital hverdag. Snart er det en type program som seiler i vinden, men det går ikke lenge før ryktet om et enda bedre program når vår nysgjerrighet og så blir vi imponert enda en gang.
Jeg hadde lenge Word 2003 som arbeidsprogram på min maskin, men plutselig en dag fikk jeg nyheten om at nå var 2007 – versjonen av Word ute og gikk, og den skulle være skikkelig rå! Jeg fikk jeg lånt en kopi, og installerte herligheten på pc’en.
Så begynte moroa! Den natta satt jeg oppe og skrev om ei 8 siders oppgave i naturfag fra 2007 versjon Word, til 2003 fordi en kollega av meg, som var med på oppgaven, ikke fikk lastet den (fila i 2007 – versjon)ned på sin maskin i 2003 Word.
Etterpå denne herlige skrivenatten tentes plutselig lyset i lampa, det vil si, noen kom til å tenke på at det måtte være en mulighet for enkel konvertering mellom ny og gammel maskinvare, ikke sant? Riktig tenkt, og fem poeng til idèinnehaveren, men hvor var denne løsningen? Kom i denne forbindelse til å tenke på samtalen mellom politifolkene som etterforsket mordet i Roald Dahls fortelling ”Dypfryst” der kona hadde brukt steika til å slå i hjel mannen med. Men kona serverte like godt steken til politifolkene, som på sin side satt og diskuterte om hvor mordvåpenet hadde tatt veien da en av dem antyder at løsningen ligger sikkert like foran øynene våre, men vi ser det ikke!
Slik var det med denne digitale greia også. Jeg tenker på løsningen selvsagt! Men denne gangen kom hjelpa fra en oppdatert lærer ved Høgskolen i Bodø og takk og pris for det. I ettertid er det lett å tenke at det var så enkelt, så enkelt. Slik er det med nye løsninger, de er så enkle at man ofte ikke finner dem.
Til slutt vil jeg slippe Ola Erstad til ordet. Han sier i sin bok ”Digital kompetanse i skolen”; ferdigheter, kunnskap og holdninger er uttrykk for ulike aspekter ved den enkeltes forhold til digitale medier. Slike aspekter innebærer både kunnskap om medier og det å beherske ulike måter å bruke slike medier på.

Ingen kommentarer: